· 

slaapwelyoga

Als ik nu in slaap val, krijg ik nog zes uur slaap. Als ik nu in slaap van, nog vijf. Nog vier.

Vervelend en helaas veel voorkomend.
Bijna de helft van de Vlamingen uit zich ontevreden over zijn slaap
en een zesde neemt slaapmiddelen.

 

En we hebben slaap broodnodig.
Naast het voor de hand liggende feit dat het je fit en goedgeluimd maakt,
staat slaap ook in voor je concentratievermogen, immuunsysteem en pijngrens.

 

Regelmatig yoga beoefenen zal je slaapritme bevorderen,
slaap is een functie van ons parasympatisch zenuwstelsel dat, zoals ik in mijn vorig yogaschrijfsel al vermeldde,

geactiveerd wordt door yoga.
Onderzoek bewees dat je door yoga efficiënter en langer kan slapen en dat het minder lang duurt voor je de slaap vat.


Hierbij alvast enkele poses die je kan doen tegen nachtwoelen.


gedraaide kleermakerszit

 

Spanning in de rug, ruggengraat en heupen kunnen je van je slaap houden.

Deze houding ontspant je bovenlijf.

 

Ga in kleermakerszit zitten.
Plaats je rechterhand op je linkerknie
en je linkerhand achter je.
Adem uit terwijl je je hoofd naar links draait en over je linkerschouder kijkt.
Kom na de houding met een uitademhaling opnieuw naar het midden en herhaal rechts.

kind

 

 

Een houding om aan te wenden om onnodige spanning los te laten.
Je veiligheidsgevoel vergroot en je kan je adem goed voelen vanuit je bekken in deze pose.

 

Kom eerst op je handen en je knieën zitten.

Adem uit en breng je zitvlak richting hielen en je voorhoofd richting grond toe.

Je handen mogen voor je uit liggen of naast je lichaam.

vlinder achterover

 

Met die houding geef je teken aan je lichaam dat het mag ontspannen.

 

Ga liggen op je rug en breng je voetzolen naar elkaar toe.
Adem uit en laat je knieën naar buiten vallen. 

brug

 

Je opent je borst in die houding en geeft je adem en organen ruimte. Je stress verlaagt en je ontspant.

 

Ga op je rug liggen en buig je knieën.
Duw inademend je armen en hielen in de grond.
Breng je heupen zo ver mogelijk naar omhoog.

bodyscan

 

Ga ontspannen in op je rug liggen, met je benen en armen iets gespreid en handpalmen naar omhoog gericht.

Die houding noemt shavasana of dodemanshouding.

Sluit je ogen en scan je lichaam van top tot teen.

 

Als je tijdens de bodyscan nog niet in slaap bent gevallen,

kun je na de bodyscan je aandacht terug brengen naar je buikademhaling.